CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Monday, August 31, 2009

beli baju raya...

yeaaa... dah nak raya..
smlm penmat gile.. g shoping baju raya kakak n adik****
*** pokai** jap.. habis duit aku..
hmmmm.. kali ni beli yg biasa2 je.. tp bnyak jg la hbis..
coz dah brtmbah sorg.. kl dlu kakak je.. lemak la skit..
dlm skit2 pun pokai le jg.***

Yg tk tahan penat tu...
Kakak lak asyik nk hilang..
sngaja brlari2 nk suh abah dia kejar..
dah le **posa**.. mucung je abah kpnatan..
org pl rmai gile.. aku g shoping kt jusco tebrau..
kt ner bnyak skit choise..
nsib baik le adik spoting.. tkder nk mragam..
cuma time pilih baju tu dia pun nk belek2 juga baju..
aku biarkan je ape dia nk pgang..

banyak jam gak kt sna..
dr pl pkul 11pg smpai le 4.. smbhyang zohor pun dh smput2..
huhuh.. kejang kaki2 aku.. abah lak tk smpat shping pkaian dia..
ksian abah..,heheh.. ln kali je la abah g bli untk abah..
ptg smlam aku tk msak pun..coz kpnatan sgt.. just tapau kt luar je..
abah g beli ayam percik n ikan pari bakar..
selebihnya aku masak nasi n sayur sawi kt umah..
pncuci mlut just pengat pisang..

apa2 pun tq abah..ruangkan masa mlyan kerenah ibu n anak2
g beli **baju Raya**
yeayae... dh nak raya...

Thursday, August 27, 2009

dah brperrr ari tk nulisss dlm ni.
sbnarnyee tk ler bz sgt...tp kpla otak aku yg srabut skt.
biasa le hdup ni msti ade dugaan...yg pnting kn sbar..
haruskah aku luahkan dlm blog ni..rasanya tkyah la dlu..
huhuhhh.. biar le aku pndam sorg2 dlu..yg pnting aku kn kuat..sabar
kn brsedia utk trma sbarang kadaan...
dah 6 ari kita posa...alhmdlillah posa thn ni brjln macm biasa..
rutin harian aku ade beza skit ngan thun lepas.. agak sibuk n penat skit..
kl thun lpas aku ade mok tie(bibik).. blik umah suma keje dh siap..
cma aku blikkkk masak jerrr. masa tu jg aku cma ade kakak yg tk brapa nakal lg..
wlupun tngah srat mngandung tp tk spnat thun ni..
tp thunnn ni
aku kn wat suma kjeee sndiriii..dgn krenahhh anak2
agak nakal tu...mmng agak sukar..pukul 5 blik keje...5.30 smpai umah..
tk smpat mandi manda..aku brgegas kemas umah dl...
siap kmas rmah g dpur.. masak apa yg patuk..mmng stail aku dr dlu
tk suka sgt beli kt psar rmdhan..so..kuih muih pun aku wat sndiri..
biasa nya aku ska wat kuih yg mcm bubur n pngat2..yg tk prnah miss pngt pisang...
huhuh...adik n kakak pun suka..
siap masak biasanya sedang2 dh nk buka posa.
masa brbuka pl trpksa layan krenah kakak yg nk main2 ngn mknan..
kejap2 dia nk air..kejap2 nk nasi..kjap2 nk kuah.. yg tk than suma bnda nk wat sndiri.. tk kasi org tlg... mula la nk kn marah nagn abah dia.. coz suma2 tu akan tumpah2..huhuhh..tensen ngn kakak ni.. si adik pl..mmng hantu mkan.. aku mmng dh siapkan awl2 lg bubur nasi utk dia..tnggal kuah suapkan..biasanya smulut aku suap nsi utk aku..smulut utk dia.. tpi blum smpat aku nk suap nasi kemulut aku..di dh mnjerit nk lag...asyik2 dia...heheh..tp aku sronok tngok dia suka makan..brselera.. kl bg mkan kuih takung..3 bji skli mkan habis...

lpas je makan..tk smpat bsuh pinggan..terus g smbhyg..coz abah nk g kedai la..
laki aku ni memeng keje tk henti2... tinggalah aku ngan anak2 smpai pkul 11 dia blik pl...gitu lah rutin hria aku hri2..
tp aku trkilan skit la thun ni..coz tkde pluang lngsung nk buat terawih.
tkpe..mking aku jga anak2 pu dpt pahala jg..heheh..hrap2nye lah..

Thursday, August 20, 2009

Wednesday, August 19, 2009


smlm tk smpat nk mmbloggg...so ari ni pagi2 lg dh mngarang..hehe
tp ape le sgtt//.. smlm g muar..tngok site kt sna.. hmmm
trusses ade msalah skit.. ni yg aku tnsen ngan kntrktorrrr niii
bt keje nk th untung je.. steel tu tk ikut spek tu..
huhhh.. tintong kpla aku*** mlas nk layan..aku th keje aku dh sttle..
nk djadikan ceter...diarg kenala buat blik.. huhuuhhh d tk cntik steel tu..

Monday, August 17, 2009

pau ku...


smlam adik demam..tp smpt lg aku wat kuih pau***..
resepi dr opismate aku(diana)..hehe tq diana..
akak dh brjaya..
Alhamdlillah jd jg akhirnya kuih pau aku ni..

BZ...

ari ni bz gile .. *** nurul tk dtg keje***
so aku duk tmpat dia..**kmpter aku heng **
tumpang pc dia jap..tq pn.nurul..
+++ i gn pc u jap~~~

Thursday, August 13, 2009

tadi aku trbaca email dr sorg kwan..
mengenai kisah tntang keperitan hidup segelintir rakyat malaysia..
trtiba air mata ni mngalir..mngenangkan susah nya kehidupan bangsa kita sndri..

emailnya begini...

Thursday, May 14, 2009

Lokasi : Didalam Pasaraya Besar
Masa : Jam 3.30 pm

Seorang penolak troli gigih bekerja. Dari warna kulit dan wajah, jelas berbangsa melayu. Bukan Nepal atau Burma . Bangsa sekulit dengan aku. Usia tidak muda dan tidak juga tua. Agaknya dalam lingkungan 30an. Benar2 mengerah keringat dan kudrat menolak tidak kurang 30 troli sekali lalu.. Peluh memercik, jelas dimukanya. Setelah selesai dia tiba-tiba tersenyum bila merasakan ada mata yang sedang melihat dia bekerja tadi. Sebagai menghargai, aku balas senyuman sambil menghampiri beliau.

Dah lama kerja kat sini ? tanyaku sambil menghulur tangan untuk berjabat tanda awal memula perkenalan. baru lagi bang. Baru 2 bulan. Oh..jawabku ringkas. Sebelum ni ? Kerja kilang bang ! Dimana ? Di Pulau Pinang. Kilang tutup...nasib baik dapat kerja kat sini. Alhamdulillah ! Itupun terpaksa menganggur lebih 5 bulan tanpa kerja tetap.

Dari riak wajah, aku tahu dalam jiwanya terpamer azab kehilangan pekerjaan. Macamana kerja baru ni..ok ke tak ok ? aku menyoal lagi. Dia diam seketika..kemudian bersuara..kerja kuli bang! Nak kira ok tu..ok juga, cukup buat beli susu anak bang ! Berapa syarikat ni bagi sebulan ? banyak benar pertanyaan dari mulut aku ni untuk dia. Hmm..campur overtime..12 jam kerja sehari dari pukul 10 pagi sampai 10 malam, dapatlah RM800 sebulan. Banyak tu ? aku cuba menduga. Banyak ker? Cukuplah untuk sara anak bini. katanya ringkas. Hampir 10 minit aku luangkan masa untuk berbual dengan beliau, Halim namanya, ayah kepada 3 orang anak, 2 dah masuk sekolah rendah dan seorang lagi baru berumur 3 tahun. Tinggal di rumah sewa dengan sewaan RM250 sebulan. Agak perit bagi Halim, aku dapat rasa dengan gaji sebanyak itu. Apa nak buat...walaupun dia mempunyai Sijil dari Politeknik Ungku Omar, tapi yang jelas..pekerjaan beliau kini sebagai 'penolak troli'. Jika dahulu ketika bekerja kilang, sebagai juruteknik setiap bulan kurang2 dia boleh dapat RM1600 sebulan. Separuh dari pendapatannya hilang kerana masalah ekonomi sekarang. Nak salahkan kerajaan ker ? Entahlah..!!


Lokasi : Masjid Jamek ***
Masa : Lepas Maghrib (malam tadi)

Setelah selesai majlis bacaan Yaasin untuk Kekanda Sultan Perak yang mangkat, jemaah masjid dirai dengan jamuan kenduri arwah seorang dari jemaah kariah di anjung balai. Ikut giliran, aku yang nak buat jamuan tahlil arwah malam ni, tapi kerana kes khas, nampaknya giliranku untuk bersedekah bagi pihak arwah ibubapaku yang telah ke barzah terpaksa ditunda esok malam. lagipun bacaan Yaasin telah ditetapkan oleh JAIP untuk 3 malam berturut-turut mulai malam ini.

Sedang menjamu pisang dan nasi lemak kukus, kami dikejutkan dengan kehadiran seorang lelaki yang agak kusam dan lusuh pakaiannya. mengambil wuduk..jelas bukan orang kariah kami. Orang luar ni. Imam yang duduk di depan aku ketika itu, bersuara sambil memanggil anak muda yang baru habis berwuduk untuk duduk bersama menikmati jamuan arwah bersama. Agak malu2 dia, namun akhirnya tiada pilihan bila aku sendiri berkata, elok makan dulu, baru bersolat..kita solat jemaah nanti..kelak dibimbangkan solat tak kusyuk, mari makan..anak muda itu terus duduk bersama kami...kebetulan kerusi kosong hanya ada kat sebelah tok imam saja lagi.

Aku tuangkan air teh panas untuk anak muda ini. Memang dia agak malu. Mungkin keadaan yang asing bagi dia mungkin. Biarlah..setelah dihulurkan secawan teh, terus disambut. Namun apa yang aku perhatikan, anak muda ini seperti memang sedang lapar. Jelas aku lihat bagaimana dia memegang cawan dengan terketar-ketar, begitu juga ketika menyuap nasi ke mulut menggunakan sudu. Terketar2 dan tidak bercakap. Anak muda ini benar2 lapar, bisik hati ku.. Tok imam bungkam sambil mulut mengunyah cebisan pisang yang tinggal separuh.

Setelah habis hidangan itu, aku hulur lagi sepinggan nasi lemak, mana tahu dia nak tambah. Lagipun nasi lemak memang ada yg belum berusik. Dia menolak. Cukup..ni pun dah kenyang ! katanya pantas. Oh! anak muda ini tak bisu. Dia normal. Dia boleh bercakap. Nampak kepuasan dimuka anak muda ini setelah perut terisi dengan hidangan kami malam ini. Syukur Alhamdulillah. .! aku tersenyum. Dia juga tersenyum.

Dari mana ? aku mula buka mulut ! Dari Jawi. (Sebelah Nibong Tebal). Jauh juga tu..nak kemana ? Saya sedang cari kerja encik, dari pagi keluar sampai lepas maghrib..nampaknya tak ader rezeki lagi untuk saya dapat kerja hari ini. Semalam pun saya keluar cari kerja di sebelah BM (Bukit Mertajam) dah dapat tapi jauh pula nak berulang. Kerja tukang cuci pinggan di kedai mamak. Hari ni memang tak ada rezeki saya dapat kerja lagi ! Alhamdulillah. .rezeki saya di masjid..sambil ketawa kecil, saikologinya itulah cara melepas tekanan paling murah sebenarnya. Ketawa ! Walaupun didalam hati, azab hanya Tuhan yang tahu.

Datang tadi naik apa ? Naik bas. MasyaAllah.. ! Ada bas ker lagi nak balik ke Jawi ? tanya saya untuk kepastian. Ada ..bas akhir jam 9.30 malam. Ok..lah macam tu. Kerana saya berkopiah putih dia membahasakan saya sebagai bang haji !

Seusai habis bersolat jemaah Isyak, ketika saya mahu meninggalkan ruang solat tiba2 bahu saya dicuit dari belakang. Oh ! anak muda ini rupanya. Yer..ada apa yang boleh saya tolong ? Bang haji macam ni sebenarnya.. saya kehabisan duit..bolehkah bang haji pinjamkan sedikit wang untuk saya, saya sesak sangat ! Bukan banyak..RM10 pun cukuplah..saya nak belikan anak saya susu ! Anak ? Berapa umur anak awak ? 4 tahun ringkas jawabnya. Anak perempuan. Cukup ker nak beli susu dengan RM10 ? Tanya saya lagi..untuk kepastian. Cukup ! Awak belikan anak awak susu apa dengan RM10 ? Saya makin kurang percaya. Susu tin F&N bang haji, itu saja yg saya mampu. Saya dah hampir 3 bulan diberhentikan kerja. Kilang tutup. Astagfirullah. ...!

Sambil mengeluarkan wang baki dalam kocek, anak muda ini menunjukkan jumlah RM1.70 sen kepada saya. Ini ajer wang yang tinggal bang Haji. Awak ikut saya, saya mengarahkan anak muda itu turun dari tangga masjid dan terus ke kereta. Setelah dibukakan pintu saya minta dia masuk, biar saya hantar awak ke stesyen bas, lagipun jam dah menunjukkan hampir 9.05 malam., dia akur dan menurut saja.

Ketika masuk ke Pusat Bandar, saya berhenti sekejap di ATM Ambank dan mengeluarkan RM50 hasil bayaran dari sahabat yang beriklan di blog saya, MULTY GREEN TRADING yang kalian lihat bannernya di blog sekarang, itu saja yang saya mampu bantu dan tolong anak muda ini. Dia terkejut juga kerana baginya agak banyak duit yang diberikan. Ambillah..saya tolong awak ikhlas, saya sedekah kerana Allah. Ambillah ! Jangan malu ! Setelah itu saya berhenti sekejap di 7-Eleven untuk dia belikan anaknya susu, saya mohon jangan belikan susu F&N, beli susu tepung ! Dia menurut bila dia masuk semula, saya dapat lihat sebungkus susu tepung Dutch Lady ada dalam karung plastik.

Saya beli susu ni bang haji, dah lama anak saya tak minum susu tepung..dekat 2 bulan jugak. Dengan harga RM15.20 sen, cukup mahal bagi anak muda yang telah kehilangan kerja ini, itulah harga kehidupan. Survival...ketika ekonomi negara tidak memihak kepada rakyat marhaen yang ramai kehilangan pekerjaan. Setelah menghantarnya ke Stesyen bas, jelas terlihat kegembiraan di wajah anak muda itu. Setelah mengucap salam, saya tinggalkan anak muda itu sendirian di Hentian Raya Pusat Bandar.

Inilah nasib bangsa yang sebangsa dengan ku, bangsa melayu. Islam. Kepada siapa lagi mahu diharapkan untuk terus menempuh survival kehidupan yang kian mencabar kini. ketika peluang pekerjaan makin mengecut..

disini saya nk bincang skit... mngapa masih ade lg khidupan mcm ni..
knpa negara kita yg dikatakan tngah mmbngun msih trcicir dlm pmbngunan sosial..sape yg harus dprsalahkan.. kerajaan kah brsalah @ individu itu sndri yg salah krna tak brrusaha brsungguh2.. mnking ade sgelintir yg menunding jari mnyalahkan individu itu sndiri.. tapi bagi aku la..semua ni adalah ktentuan dr Dia.. sapa kata mreka tidak berusha..kadang2 usaha mreka mlebihi kita yg brnasib baik ini..mngkin ini dugaan drnya..bak kata ayah aku..Allah nk duga kita macam2 cara.. kekadang dugaan itu datang mllui kekayaan yg mlimpah ruah..brgantung kpa cara mreka mngekploitasi kekayaan trsebut smada baik @ buruk... ade jg dugaan datang dngan kemiskinan, ade jg dengan kesihatan yg tk brapa nk baik..ade jg mllui anak2 yg di beri amanah oleh Allah.. sbnarnya semua ni brgntung pada kita utk trima dugaaan ini... so kita knalah thu slsaikannya dngn jln yg btul... pokok pngkal kita tetap brda di jalan yg btulll... harap2nya lah...amin..

berbalik pada kisah dlm email td...
aku nk komen skit...sbnrnya ni lah yg btul2 trjadi..
ape yg aku tk puas hati skit ni tntang karenah borokrasi pntadbiran skrg.. bkan aku nak bngkang ape yg ade hari ni..aku rasaape yg cuba kerajaan plankan utk rakyat mnmang dh ckup baik..tp persoalanya skrg smada smpai atau tidak kpda rkyat tu yg tk brpa nk jlas..tenaga kerja yg seharusnya mrealisasikan misi kerajaan adakah bkrja dgn sjujurnya.. aku bkan ape..skrg ni memang susah nk buat keje.. krjaan sntiasa galakan rkyat buat bisnes..tp bkannya mudah yg sprti yg di war2kan..cntohnya nk brniaga pasar malam pun agak susah.. nk dpatkan lesen pun brmcam2 kerenah..nk kena ade kable @ pun kluarkan duit poket untk isi perut pngawai yg bkerja dulu baru nk lpas..so kl org yg btul2 tkde kable @ duit lebih tk jalanlah keje..
susah memang susah..inilah yg dikatakan yg kaya bertambah kaya...yg miskin brtambah miskin.. hkikatnya itu lah yg sbnarnya trjadi pd negara kita skrg..

so... renung2kan dn slamat brmal...aku skdar mluahkan ape yg aku rsa..bergantung pda org2 trtentulah nk tima atau tak..."semoga 1 hari nati Allah memakburkan doa2 orgyg traniaya..amin"..dn buat mreka yg buat keje tk jujur tu...tnggulah balasan dr Dia nati...

Wednesday, August 12, 2009

ANDAI INI RAMADHAN YANG TERAKHIR

andai kau tahu ini Ramadhan terakhir
tentu siangnya engkau sibuk berzikir
tentu engkau tak akan jemu melagukan syair rindu
mendayu..merayu. ..kepada- NYA Tuhan yang satu
andai kau tahu ini Ramadhan terakhir
tentu sholatmu kau kerjakan di awal waktu
sholat yang dikerjakan.. .sungguh khusyuk lagi tawadhu'
tubuh dan qalbu...bersatu memperhamba diri
menghadap Rabbul Jalil... menangisi kecurangan janji
"innasolati wanusuki wamahyaya wamamati lillahirabbil 'alamin"
[sesungguhnya solatku, ibadahku, hidupku, dan matiku...
kuserahkan hanya kepada Allah Tuhan seru sekalian alam]

andai kau tahu ini Ramadhan terakhir
tidak akan kau sia siakan walau sesaat yang berlalu
setiap masa tak akan dibiarkan begitu saja
di setiap kesempatan juga masa yang terluang
alunan Al-Quran bakal kau dendang...bakal kau syairkan

andai kau tahu ini Ramadhan terakhir
tentu malammu engkau sibukkan dengan
bertarawih.. .berqiamullail. ..bertahajjud. ..
mengadu...merintih. ..meminta belas kasih
"sesungguhnya aku tidak layak untuk ke syurga-MU
tapi...aku juga tidak sanggup untuk ke neraka-MU"

andai kau tahu ini Ramadhan terakhir
tentu dirimu tak akan melupakan mereka yang tersayang
mari kita meriahkan Ramadhan
kita buru...kita cari...suatu malam idaman
yang lebih baik dari seribu bulan

andai kau tahu ini Ramadhan terakhir
tentu engkau bakal menyediakan batin dan zahir
mempersiap diri...rohani dan jasmani
menanti-nanti jemputan Izrail
di kiri dan kanan ...lorong-lorong redha Ar-Rahman

Duhai Ilahi....
andai ini Ramadhan terakhir buat kami
jadikanlah ia Ramadhan paling berarti...paling berseri...
menerangi kegelapan hati kami
menyeru ke jalan menuju ridho serta kasih sayangMu Ya Ilahi
semoga bakal mewarnai kehidupan kami di sana nanti

Namun teman...
tak akan ada manusia yang bakal mengetahui
apakah Ramadhan ini merupakan yang terakhir kali bagi dirinya
yang mampu bagi seorang hamba itu hanyalah
berusaha...bersedia ...meminta belas-NYA


wahai tuhan ku tak layak kesyurgamu ... namun tak pula aku sanggup ke Nerakamu ... kami lah hamba yang mengharap belas darimu "ya allah jadikan lah kami hamba2 mu yang bertaqwa..ampunkan dosa2 kami kedua ibubapa kami .dosa semua umat2 islam yang masih hidup mahupun yang telah meninggal dunia" Amin.....

andai benar ini Ramadhan terakhir buat saya
MAAFKAN SEMUA KESALAHAN YANG PERNAH SAYA LAKUKAN

gundah gulana...


bl pk pasal kakak,hati aku sngguh gundah gulana.
ape tk nye,kakak demam2 je... smlm blik umah kakak tk mcm biasa..
moood kakak tk ok..sedih bl tngok kakak lepak je kt ats sofa tu..
kakak msti penat sgt..kakak tk prnah mcm ni..dia tk prnah duk diam..
tp kli ni kakak lain sgt... masa kt dlm keta kakak tk nyanyi2 mcm biasa..
dia diam je. abah sngaja pasang lagu C.I.N.T.A nyayian XPDC..
tp kakak wat dekkk je.. kt umah kakak trus tido.bngun tido kakak mngis..mrngek2
aku puas pjuk kakak..tp dia tk nak dekat ngan aku pun..kakak ibu minta maaf kl ibu tk smpat nk bg attn lebih utk kakak.. siang ibu kn keje..malam je ibu ade masa..ibu th kakak demam..nk ibu ade ngan kakak..tp ibu tk bleh..ibu kena keje.. kakak sabar nya..

Tuesday, August 11, 2009

buai laju2...

video

Thursday, August 6, 2009

Demam..demam..demam..

kt umah ari ni suma demam..kacawali aku jerrr..
abah demam jg.. duk muncung jeee...
skit kpla la kot..bingit ngan suara kakak n adik nngis lagi..

kakak lak dr smlam nangis.. tido tk lena..kjap2 nk neneng(susu)
kejap2 nangis..kjap2 nak neneng... susah la skit coz abah dia pun dmam..
tkde org nk buat kan dia neneng..
ibu lak trpksa layan adik..adik kl tido mmng nk kna ade neneng ibu je.
aku pnya breast ni dh luka2 dah..pedih sgt.. adik neneng tk lpas2..
kl tnggal je neneng dr mlut terus nangis..dh la kakak mood tk ok..
skit pinggan ni..ya Allah hnya Dia yg tahu.. rasa mcm nk ptak tlang blkang,
asyik duk mngiring je..adik2 plik btul peal dia ni...tk mcm kakak..

abah pl.. mood mmng lain mcm.. bengang pun ade ngan dia ni..
biasanya dia la brjaga ank2 yg tk mau tido mlam..
tp kli ni mentang2 la dia demam, dk wat tk tau je..
pengang adik pun smbil pjam mata..huhuh..katanya pening kpla..adik pl tk habis2
nk melalak..nangis je keje dia..

saat pling kritikal pagi2 td..huhuh.... trkejear2 aku wat keje..
nk smbhyang pun tk smpurna.. nak mandikan adik..kakak pl nangis..alih2 aku mandikan kakak dlu.. adik punya la mngis..smpai trsedu2..ksian dia
kecil2 lg kn marah nagn abah.. lepas je mandi..mood kakak dh ok skit..
wlaupun demam smpat nk nyayi2...hahah...abah pl dk mncung je..

ari ni msuk keje mmng lambat..
otw g keje ade lak roadblok..huhuh abah smpt coner ke jln lain..mcm tkde lesen lak..
katanya tkut kna saman coz kakak dk brdiri tk pkai tli pnggan...
hahaha...tu la lambat skit...

Mampukah aku..

Mampukah aku menjadi seperti

Siti Khatijah?

Agung cintanya pada Allah dan

Rasulullah

Hartanya diperjuangkan ke jalan

Fisabilillah

Penawar hati kekasih Allah

Susah dan senang rela bersama



Dapatkah ku didik jiwa seperti

Siti Aishah?

Isteri Rasulullah yang bijak

Pendorong kesusahan dan

penderitaan.

Tiada sukar untuk dilaksanakan. .



Mengalir airmataku

melihat pengorbanan puteri solehah

Siti Fatimah

Akur dalam setiap perintah

taat dengan abuyanya

yang sentiasa berjuang

Tiada memiliki harta dunia

Layaklah dia sebagai wanita

Penghulu Syurga


Ketika aku marah

Inginku titip serpihan sabar

Dari catatan hidup Siti Sarah



Tabah jiwaku

Setabah umi Nabi Ismail

Mengendong bayinya yang masih

merah

Mencari air penghilang dahaga

Di terik padang pasir merak

Ditinggalkan suami akur tanpa bantah

Pengharapannya hanya pada Allah

Itulah wanita Siti Hajar..



Mampukah aku menjadi wanita

Solehah?

Mati dalam keunggulan iman

Bersinar indah, harum tersebar

Bagai wanginya pusara

Masyitah.... .

Tuesday, August 4, 2009

Digital Scrapbooking at WiddlyTinks.com
Photo Tinks by WiddlyTinks.com

nisfu syaaban

Nisfu dlm bahasa arab beerti setengah. Nisfu Syaaban beerti setengah bulan Syaaban. Malam Nisfu Syaaban adalah malam lima-belas Syaaban iaitu siangnya empat-belas haribulan Syaaban.

Malam Nisfu Syaaban merupakan malam yang penuh berkat dan rahmat selepas malam Lailatul qadr. Saiyidatina Aisyah r.a. meriwayatkan bahawa Nabi saw tidak tidur pada malam itu sebagaimana yg tersebut dalam sebuah hadis yg diriwayatkan oleh Iman Al-Baihaqi r.a:


Rasulullah saw telah bangun pada malam (Nisfu Syaaban) dan bersembahyang dah sungguh lama sujudnya sehingga aku fikir beliau telah wafat. Apabila aku melihat demikian aku mencuit ibu jari kaki Baginda saw dan bergerak. Kemudian aku kembali dan aku dengar Baginda saw berkata dlm sujudnya, "Ya Allah aku pohonkan kemaafanMu daripada apa yg akan diturunkan dan aku pohonkan keredhaanMu daripada kemurkaanMu dan aku berlindung kpdMu daripadaMu. Aku tidak dpt menghitung pujian terhadapMu seperti kamu memuji diriMu sendiri."
Setelah Baginda saw selesai sembahyang, Baginda berkata kpd Saiyidatina Aisyah r.a. "Malam ini adalan malam Nisfu syaaban. Sesunguhnya Allah Azzawajjal telah dtg kpd hambanya pada malam Nisfu syaaban dan memberi keampunan kpd mereka yg beristighfar, memberi rahmat ke atas mereka yg memberi rahmat dan melambatkan rahmat dan keampunan terhadap org2 yg dengki."

Hari nisfu sya'aban adalah hari dimana buku catatan amalan kita selama setahun diangkat ke langit dan diganti dengan buku catatan yang baru. Catatan pertama yang akan dicatatkan dibuku yang baru akan bermula sebaik sahaja masuk waktu maghrib, (15 Sya'aban bermula pada 14 hb sya'aban sebaik sahaja masuk maghrib)

Berikut adalah antara amal ibadah di hari Nisfu Sya'aban:

1.Solat sunat nisfu sya'aban - terdapat dua cara mengerjakan solat sunat ini

Sembahyang 100 rakaat dengan memberi salaam selepas setiap 2 rakaat. Surah Al-Ikhlas dibaca sebanyak 11 kali setelah setiap rakaat setelah membaca surah al-Fatihah

Sembahyang 10 rakaat dengan memberi salaam selepas setiap 2 rakaat. Surah Al-Ikhlas dibaca sebanyak 100 kali setelah setiap rakaat setelah membaca surah al-Fatihah

2. Membaca Yasin 3x selepas solat Maghribnya


i) Yasin pertama : mohon dipanjangkan umur untuk beribadat kepada Allah

ii) Yasin kedua : mohon rezeki yang halal untuk beribadat kepada Allah

iii) Yasin ketiga : mohon ditetapkan iman dan Islam & mati di dalam iman

3. Berpuasa pada siangnya (mulai pagi esoknya-15 Syaaban)

Disusun dengan bantuan Ustaz Abdul Kareem As-Saquofi

Arkib dari Risalah Surau Malabar Hidayatul Islam